Ölmez Oyun

0
377
olmez-oyun-ufak

1851 yılında Adolf Anderssen ve Lionel Kieseritzky Londra’daki bir turnuvanın arasında resmi olmayan dostluk maçı yapmaya karar verirler. Beyazla oynayan Anderssen satrancın o romantik dönemine uygun olarak saldırgan bir oyun sergiler. Şah Gambiti ile başlayan oyun Anderssen’in parlak fedalarıyla devam eder. Oyun öyle güzeldir ve bitişi o kadar şaşırtıcıdır ki oyun “Ölmez Oyun” ismini alır.

Ölmez Oyun

Adolf Anderssen – Lionel Kieseritzky 1851

 

Adolf Anderssen – Lonel Kieseritzky 1851

 

1.e4 e5 2.f4 { Şah Gambiti. Beyazlar bu piyon fedasıyla siyahın merkezdeki piyonunu uzaklaştırmak istiyor. Gambitlerin temelde iki amacı vardır: hızlı gelişim ve merkez kontrolü. Şah Gambiti’nin üçüncüamacı ise açılan f hattından baskı oluşturmak. }

2…exf4 { Siyah gambiti kabul ediyor. Diğer alternatif  2…d5 ile Falkbeer Gambiti idi. Gambitin kabul edilmesi devamındaki varyantları iyi bilmek gerekir. }

3.Bc4 { 3.Af3 At Gambiti, 3.Fc4 ise Fil Gambiti olarak bilinir. Beyaz hızlıca f7 piyonuna baskı yapmakta. Ayrıca siyah 3…Vh4 ile beyazın rokunu bozma fırsatı elde eder. }

3…Qh4+ 4.Kf1 b5 { Bryan Karşı Gambiti. Kesinlikle günümüzde oynanmayan bir yol. Bu oyun 1800’lü yılların romantik çağında oynanmıştı. O dönemin özelliği saldırgan oyun tarzıydı. Oyuncular fırsat bulur bulmaz saldırı, feda yapar veya saldırı imkanı olmazsa saldırı hazırlardı. Saldırgan oynamanın sakıncası yok ama saldırı için öncelikle uygun şartların, gelişimin olması gerekmekte. Romantik dönemde göz ardı edilen buydu. Ancak Paul Morphy’nin gelmesiyle konumsal satranç oynanmaya başlanmıştır. }

5.Bxb5 Nf6 { Bu konum Kasparov – Short maçında gösteri amaçlı Short ve Kasparov’a oynatıldı. Kasparov şiddetle itiraz etti çünkü siyahın konumunun berbat olduğunu düşünmekteydi. Zaten 20 hamlede de kaybetmiştir. }

6.Nf3 Qh6 7.d3 { O dönem Anderssen’in oynadığı yeni bir hamle. Beyaz f4 piyonuna baskı yapıyor. }

7…Nh5 { Siyah tehdit yapıyor hemen! İşte dönemin tipik anlayışı. Fikir 8..Ag3 ile kalite kazanmak. 9.hxg4 Vxh1 var. }

8.Nh4 Qg5 9.Nf5 c6 10.g4 { Beyazdan da saldırı ama bu sefer beyazın iki taşı tehdit altında kalacak. }

 

 

10…Nf6 { Hem fil hem de g4 piyonu boşta. Anderssen bunu çok önceden planlamış olmalı. Şimdi fili feda eder. }

11.Rg1 cxb5 12.h4 Qg6 13.h5 Qg5 14.Qf3 { Tehdit Fxf4 ile veziri düşürmek. Siyahın sonraki hamlesi zorunlu. }

olmez-oyun-1

 

14…Ng8 { 14 hamle sonrasında siyahın sadece bir veziri gelişmiş durumda. } 15.Bxf4 Qf6 { Beyaz ise hızla gelişmeye devam ediyor. }

16.Nc3 Bc5 17.Nd5 { Siyahın kaleyi alma tehdidine karşı Anderssen tarihe geçecek bir saldırı uyguluyor. Ne de olsa satrançta romantik dönem. Feda et namın yürüsün! Feda çıkarsa kahraman olursun. Kaybedersen sonraki oyunda şansını denersin. }

17…Qxb2 18.Bd6 { İşte kritik an. Anderssen iki kaleyi birden feda ediyor! }

18…Qxa1+ 19.Ke2 Bxg1 20.e5 { İki kale feda ettikten sonra sanki hiçbirşey olmamış gibi Anderssen piyon sürüyor! Sürüşün amacı vezirin çaprazdaki yolunu kesmek ve g7 piyonunu korumasız bırakmak. Anderssen ağlarını ördü. Artık kurtuluş yok. }

olmez-oyun-2

 

20…Na6 21.Nxg7+ Kd8 22.Qf6+ { Şahane bir vezir fedası. Bu feda ile siyahın atı sapmak zorunda. }

22…Nxf6 23.Be7# { Ölmez Oyun! Beyazın tahtada kalan son 3 aleti mat etmeye yetiyor. Anderssen feda edebileceği tüm taşları feda etti! }

olmez-oyun-3
1-0

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here