Schulten -Morphy, New York 1857

0
338

Schulten -Morphy,New York 1857

1.e4 e5 2.f4 d5 3.ed5 e4 4.Ac3 Af6 5.d3 Fb4 6.Fd2 e3
Burada, Morphy oyunlarında sık rastlanan ve kesin bir kombinezona dayanmadan salt konumsal değerlendirmelerle yapılan tipik bir er fedası görüyoruz. Morphy açık oyunlarda en önemli şeyin alet geliştirmek olduğunda bir yol bilinçlendikten sonra, açık oyunlarda gelişme üstünlüğü sağladığı anda,erleri kırışarak ya da rakibin er zincirini bozarak, hiçbiri olmazsa Er feda ederek hatları aletlere açmak gerektiğinde de elbette bilinçlenmişti. 

Oyunda, e-dikeyini rakibinden daha kolay ele geçireceğini gören Siyah Şah Erini feda ediyor. 



7.Fe3 0-0 8.Fd2 Fc3 9.bc3 Ke8+ 10.Fe2 Fg4 11.c4
Beyaz, bu ve bundan sonraki hamlede Er çokluğuna fazla önem veriyor; ne var ki, daha iyi hamleler de oyunu pek kurtaramazdı. 

11….c6
Gene gelişme üstünlüğü elde ettikten sonra oyunu olabildigince açma ilkesi… 



12.dc6 Ac6 13.Şf1 Ke2 14.Ae2 Ad4 15.Vb1 Fe2 16.Şf2 Ag4+

17.Şg1
17.Şe1’den sonra… Vh4 ve …Ve7 vardı. Ama şimdi de yedi hamlede mat var:

17…. Af3+ 18.gf3 Vd4 19.Şg2 Vf2+ 20.Şh3 Vf3+ 21.Şh4 Ah6 22.h3 Af5+ 23.Şg5 Vh5+ mat

FRANSIZ SAVUNMASI
Morphy-Meek, New York 1857 (oyunu izleyin)

1.e4 e6 2.d4 c5
Doğrusu …d5’tir. Oyundaki hamle merkezde Beyaz’a üstünlük verecek.

3.d5 e5
Genellikle Morphy’nin kapalı oyunları ele alışı açık oyunlardaki ustalığını göstermez. Bununla birlikte yukarıdaki tempo yitirici hamle Morpy’ye oyunu kendi yararına açma fırsatı veriyor.

4.f4! d6 5.Af3 Fg4 6.fe5 Ff3
Gene kırışmadan doğan tempo yitimi; çünkü Beyaz kırarken gelişiyor. Kırışmadan önce beyazın f3’te, siyahın g4’de birer aleti vardı. Kırışmadan sonra Siyah alet ortadan kalktı, oysa Beyaz’ınkinin yerine başkası geliyor.

7.Vf3 de5 8.Fb5 Ad7 9.Ac3 Af6 10.Fg5 Fe7

11.d6!
Morphy’nin hat açıcı Er fedası burada hemen sonucu sağlıyor.

11…Fd6 12.0-0-0 Terk.

PHILIDOR SAVUNMASI
Morphy-Dük Braunschweig ile Kont Isauard, Paris, 1850 (oyunu izleyin)

1.e4 e5 2.Af3 d6 3.d4 Fg4
Tempo kaybına yol açacak bir hamle. Doğrusu 3… Ad7 veya 3…Af6 dır.

4.de5
Şimdi Siyah er kaybetmemek için 4…Ff3 kırmak zorundadırlar.

5.Vf3 de5 6.Fc4 Af6
Siyah son hamlesini yapmıştır. Karşılıklı gelişim hamleleri sayıldığında Beyaz’ın bir tempo üstte olduğu görülür.

7.Vb3 Ve7
8.Vb7’den sonra bir piyon geri olmasına rağmen …Vb4 ile Vezirleri keserek oyun sonuna girmek amacıyla

8.Ac3
Morphy haklı olarak Er kazancını reddederek gelişime devem etmeye karar veriyor. Siyah’ın 7… Ve7 hamlesi kanımca bir anti gelişim hamlesidir. Bu hamle sebebiyle Siyahın Şah Filinin gelişim engelllenmiştir. Beyaz’ın son hamlesinden sonra siyah b7’yi korumak için bir tempo daha kaybedecektir.

8…c6 9.Fg5 b5
Beyaz’ın baskısını azaltmak için yapılmış bir hamle. Bu noktada Siyah’ın gelişimini tamamlayabilmesi için 5 hamle gereklidir. Ad7, Agf6, g6, Fg7 ve 0-0 beyaz ise Fg5 ve rokla gelişimini tamamlayacaktır. Arada en az üç tempo farkvardır. Ayrıca Beyaz’ın Fil çifti üstünlüğü de ayrı bir avantajdır. Bu tür üstünlüklerin doğal sonucu olarak beyaz kombinezon atma fırsatı buluyor.

10.Ab5! cb5 11.Fb5 Abd7

12.0-0-0
d7’deki açmazdaki Ata saldırı, kombinezonun ana temasını oluşturuyor.

12…Kd8
d7’deki atın Kd2, Kad1, Va4 hamlelerinden sonra düşmesi kaçınılmazdır. Morphy daha artistik bir çözüm buluyor.

13.Kd7! Kd7 14.Kd1
Bu pozisyonda zannedilenin aksine pratik olarak Beyaz taş altta değil taş üsttedir. Kh8 ve Ff8 tamamıyla oyun dışıdır.

14…Ve6
Morphy çeşitli kazançlar arasından en hızlısını ve göze en hoş gelenini seçiyor.

15.Fd7 Ad7 16.Vb8 Ab8 17.Kd8 mat.

(Satrançta Büyük Ustalar Modern Görüşler), Richard Reti

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here